FINANCIRAJMO HRVATE PODUZETNIKE !!!

06.09.2005., utorak

7 - KAPITALIZACIJA PODUZETNIŠTVA


Novac, definitivno, nije sve, ali itekako odredjuje što je 'sve'.

Poduzetnici u Republici Hrvatskoj i Europskoj Uniji hendikepirani su (infra)strukturnom nepripremljenošću prikladnih mehanizama financiranja raznih dobi poduzetništava.
No, to nipošto nije razlog poduzetnicima za odustajanje od sna, namjere i ambicije da svojim poštenim, nerijetko i inovativnim radom i projektima samoostvare sebe, uzvise časnost svog imena, obitelji, omoguće svojoj djeci i bližima ugodniji život, ojačaju svoje bliže okružje i nadasve Domovinu novim zapošljavanjem, vrijednostima i utjecajem na ukupno materijalno poboljšanje statusa Hrvata.
S istinskim prizvodnim i izvoznim poduzetnicima Hrvatska jača novim vrijednostima i prihodima, umjesto da se poduzetnički umrtvljeni Proračun 'osposobljava' zaduživanjem i smanjivanjem minalnih prava brojnih zaslužnih Hrvata ove zemlje i gasi svaka nada u imućniju budućnost.

Priprema poduzetništva za financiranje

Najbitnije je odrediti koje je financijsko rješenje najoptimalnije za početnu dob (kojoj pripada i pretpočetna dob pripreme) poduzetništva. U Hrvatskoj postoji simboličan broj mogućnosti pa se poduzetništvo uglavnom i ne započne obzirom da nedostaju bitne karike u lancu financiranje sjemenske i početne dobi poduzetništva.
Postoje razne 'kreativne' i kreativne varijable o financiranju poduzetništva, ali kratka statistika o uobičajenom prosjeku izvora kapitala za novo poduzetništvo u svijetu, barem prema statističarki Judith Kautz, navodi kako se 72% takvih poduzetništava financira privatnom uštedjevinom, 45% putem banaka, 28% pomoću prijatelja i obitelji,10% privatnim ulaganjem, 7% kreditima koji su podržani državnom garancijom,te samo 1% ulagačima u poduzetništvo (fondovi i kompanije).
Konvencionalno je stajalište banaka da ne treba kreditirati nova poduzetništva bez ijednog klasičnog kolaterala ili nedovoljnim kolateralima obzirom na previsoki rizik.
Ipak, takvi krediti postoje, uglavnom u suradnji s nadležnim Ministarstvom ili primjerice, u Hrvatskoj HBOR-om, te da se takav kredit može ostvariti u slučaju kvalitetne pripreme.
Zapravo svaki se novi poduzetnik treba držati sljedećih principa kada pristupa izvoru kapitala, neovisno je li isti bankarski ili nebankarski (makar je potonji preporučljiviji za tu dob poduzetništva):
a. Proučiti proizvod/uslugu ; procijeniti okvirnu financijsku potrebu koja bi pokrivala troškove razvoja,izrade, marketinga i plasmana projekta/usluge, ukupnog organizacijskog ustroja (uključujući i najam usluga - tzv. outsourcing ) i dr.,
b. Napisati prikladni Poslovni plan i Ponudu (ukoliko je riječ o nebankarskim izvorima kapitala) u kojoj će poduzetnik jasno predočiti potencijalnim ulagačima kojima nudi projekt/poduzetništvo,izmedju inog, što mogu dobiti, a koliko izgubiti (obvezno treba navesti rizike),
c. Pripremiti detaljan financijski troškovnik i projicirane objektivno realne prihode, pri čemu se kriterij 'objektivno realnih' utvrdjuje prema referentnim proizvodima/uslugama, ili potrebi za istim na planiranom tržištu u svakoj od razvojnih etapa,
d. Dokazati učinkovitost u održavanju troškova na planiranoj ili nižoj razini što je od presudne važnosti za izvore kapitala (da se ne dogodi incident kod,primjerice, odobravanje kredita,jamstva, ulaganja ili nekog financijskog rješenja za poduzetništvo, da poduzetnik kojega su financirali odmah kupi najskuplji Mercedes 'za potrebe poduzetništva' - bilo je i takvih slučajeva u Zagrebu, nap.p.),
e. Predstaviti sve navedeno izvoru kapitala, na što moguće atraktivniji i tehnološki savršeniji način, kako bi se ulagači - izvor kapitala mogli brzo i pregledno uvjeriti u rizik i kvalitetu ponudjenog,
f. Zatvoriti aranžman s izvorom kapitala ugovorom, kreditnim sporazumom i sl., do čega dolazi uobičajeno tek unutar nekoliko tjedana od sastanka/predstavljanja projekta, odnosno nakon što izvor kapitala pažljivo i 'dubinski' (vrsta tzv. due dilligence) prouči ponudi i svoja rješenja, prijedloge itd.,
g. Suštinski je važno da svaki nouveau (novi) poduzetnik pripremi i precizno definira svoje poduzetništvo, prednosti investiranja u njegovo poduzetništvo u odnosu na postojeća i očekivane kamatne stope na tržištu kapitala i profite na tržištima vrijednosnih papira,i sl.

Predstavljanje projekta pred izvorima kapitala

Od presudne je važnosti da poduzetnik upotrebljava jasne i nedvosmislene termine, ali još je važnije odrediti koliko je kapitala stvarno potrebno, primjerice za prvu operativnu godinu poduzetništva. Zarada, ukoliko do iste dodje, treba predstavljati početni kapital u drugoj godini rada poduzetništva, a što se definira ugovorom s izvorom kapitala, jer je ulagačima i poduzetnicima u interesu da poduzetništvo solidarnom žrtvom (u odnosu na uporabu dobiti) što prije počne isplaćivati nastale obveze.
Stoga, savjetujemo svim poduzetnicima da se sami ili uz pomoć savjetnika i drugih stručnih osoba, profesionalno pripreme za nastup i prezentaciju pred izvorom kapitala. Prvi korak može biti zadnji, odnosno uglavnom jeste za poduzetnike koji se površno, neozbiljno i amaterski pripreme. Poduzetnici ne smiju se odnositi nehajno i neozbiljno prema privatnim ulagačima koji su, osim postojećih programa Ministarstva za gospodarstvo,rad i poduzetništvo te Hrvatske banke za obnovu i razvitak, glavni izvor financija za početne dobi poduzetništva/projekta,
Problem u Hrvatskoj,kao i drugim tranzicijskim zemljama, svodi se na žalosnu činjenicu da se o politici i posebice gospodarstvu puno blebeće po kafićima, a nitko od tih dežurnih 'znalaca' i 'filozofa' koji truju buduće neinformirane poduzetnike lažnim informacijama, a često ih i prevare ('čekovi', 'agencije' iz svijeta koje financiraju poduzetništvo, ali kojima se za primjerice kredit od 10 milijuna US dolara treba uplatiti polog od 5.000 USD dolara i to baš 'sljedeći ponedjeljak, inače stvar propada' i sl.), nema mudrosti i vještine da artikulira svoje znanje i sposobnost u neke konkretne opće ili časne svrhe.

Kada poduzetnik dolazi pred ulagača, mora mu prije svega, kao što je već navedeno, predati na razmatranje:
A) Poslovni plan, a poglavito Sažetak plana koji sadrži komercijalnu i sadržajnu jedinstvenost proizvoda/usluge,prigode, ustroja rada u učinkovitosti, kvaliteti i ukupnoj cijeni, i sl.;
B) Kratki profil menadžmenta koji jamči ostvarivost poslovnoga plana, profite koji se objektivno očekuju na temelju izračuna, strateški položaj poduzetništva, proizvoda ili usluge u odnosu na postojeće (industriju itd.) i plan izlaza za ulagača.
Mnogi ulagači niti ne čitaju dalje od Sažetka. Ukoliko ih pak Sažetak zainteresira, analiziraju ostatak poslovnog plana koji obrazlaže ideju (za proizvod,uslugu,ustroj, komparativnu prednost); životopise menadžmenta; poslovnu strategiju; marketinški plan koji uključuje projekcije prodaje, distribucije, podatke o tržištu i konkurenciji; i ponajviše financijski izračun, projekciju.

Što ulagače najviše zanima

Ulagače zanima kod poduzetnika koji traže njegov novac ili novac koji on može organizirati posjeduje li poduzetnikov proizvod/usluga ili poduzetništvo koje mu se nudi mogućnost razvoja i rasta tržišne penetracije.
Ulagače zanima što poduzetništvo zapravo radi, čime se bavi te kakva je (planirana) operativa; kakvi su projicirani prihodi i profiti; kako će kapital koji oni ulože biti raspredjen; i kako može izaći iz aranžmana, a da se ugovorne obveze izmedju njih i poduzetnika poštuju.
Ulagače ili kompanije kojima će ulagači pristupiti u nakani izvlačenja kapitala za poduzetništvo zanimaju financijska pouzdanost poduzetništva, odnosno vlasnika i menadžera.
Ulagači u rane dobi poduzetništva priznaju kako je vrjednovanje poduzeća/projekta u tim ranim fazama više umjetnost nego znanost jer se sve temelji na projekcijama i entuzijazmu.
Svaki poduzetnik, osobno ili putem svog savjetnika, treba ulagačima jasno obrazložiti poslovnu prigodu, ali ne smije odmah inzistirati na postizanju ugovora ili sporazuma, jer to odbija ulagače, djeluje im sumnjivo, nasrtljivo.
U ovom je tekstu napisano da se sve projekcije moraju temeljiti na stvarnim pretpostavkama. Nijedan se poduzetnik nikad ne smije razmetati izjavama u kojima se spominju milijuni, milijarde neke valute ili ogromni postoci tržišta. Takvi poduzetnici obično preskoče ispitivanje tržišta, kupaca i dublju analizu konkurencije. Poduzetnici ne smiju izbjegavati odgovarati na pitanja ulagača ili nemušto maskirati odgovore. Poduzetnik mora biti oduševljen ( ali ne manirom bulevarskog fanatizma) svojim projektom/poduzetništvom i znati minimum sredstava potrebnih za početak.
Ulagači ulažu za tri do pet godina, možda i duže, što se definira ugovorom(za neka ulaganja i do sedam godina). Jednom kada ulagači zapaze kod poduzetnika da ih laže, vara, kako se ne snalazi u poslovanju i sl., taj će nesudjeni poduzetnik biti sretan ako kasnije dobije posao negdje u državnoj službi, pri čiščenju ulica i tome slično.

'Sazrijevanje' poslovnog plana

Shodno navedenom, poduzetnici koji prilaze izvorima kapitala trebaju izbjegavati projekcije velikih brojki misleći kako će time zadiviti ljude koji inače žive u tim brojkama, kao i napuhane projekcije, planove…
Svaki poslovni plan mora sadržavati analizu konkurencije, ukazati na njezine dobre i loše strane, kako bi ulagači mogli usporediti poduzetnikov plan s nečim sličnim.
Kod pisanja poslovnih planova važno je biti sažet, ali cjelovit u obradi svih potrebnih čimbenika.Svaki poslovni plan, poput scenarija, ugovora itd, ima svoju prvu i daljnje skice, tako da i taj plan mora 'sazriti'. Poduzetnik nikad ne smije slati izvoru kapitala prvu skicu poslovnog plana.
I za kraj, poduzetnik treba pokušavati, učiti se u koracima i nikada ne odustati.
Pod uvjetom da ne radi elementarne grješke u pripremi i tretmanu poduzetništva, kao i izvora kapitala.






- 11:11 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Ožujak 2009 (1)
Svibanj 2008 (1)
Ožujak 2008 (1)
Listopad 2006 (2)
Lipanj 2006 (1)
Siječanj 2006 (2)
Prosinac 2005 (5)
Studeni 2005 (1)
Listopad 2005 (1)
Rujan 2005 (20)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
OYO.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

OPIS BLOGA KOJI TREBA HRVATSKOJ!

PODUZETNICI - STOPOSTO NOVAC MOŽE BITI (I) VAŠ!


  • USKORO! NOVAC ZA HRVATSKE PODUZETNIKE-POČETNIKE, PODUZETNIKE S ORIGINALNIM I KORISNIM PROIZVODNIM I IZVOZNIM PROGRAMIMA!!

    Za više informacija o poduzetništvu, pogledajte:

    SVE O PODUZETNIŠTVU!


    Ovaj blog je nastao,dakako, u suglasju s strateškim programima o razvijanju malog i srednjeg poduzetništva Vlade RH, Ujedinjenih naroda, Europske Unije i Svjetske banke.

    Kako pregovori s medijima i ministarstvom nisu uspjeli, priprema se Poslovni plan za agenciju, komplementarnom postojećim kao i Hrvatskom društvu za razvoj i poduzetništvo - radnog naziva: plus INVEST d.o.o. - čija je svrha informiranje, potpuna podrška, posredovanje u financijskim rješenjima, poslovnim uslugama i pokretanju poduzetništava, ugodjenu s postojećim izvorima poduzetničkog i prikladnog kapitala iz inozemstva, kao programima ministarst(a)va, HBOR-a, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Fonda za razvoj i zapošljavanje, tzv. poslovnih banka i drugih.

    Uzrok pokretanja i fokus poslovanja buduće agencije/centra za podršku poduzetništvu biti će cjelovita praktična podrška novim poduzetnicima, kao i razvijanje profitabilnih i konkurentnih novih poduzetništava, te mikro;- internet banke za poduzetnike (Projekt: plusBANKA).


    WEB-STRANICE KOJE SU PREUZELE TEKSTOVE S BLOGA: FINANCIRAJMO HRVATE PODUZETNIKE:

    www.biznis.hr
    www.kupujemhrvatsko.com
    www.tportal.hr
    www.croatiabiz.com
    ,
    www.tvrtka.biz.
    i dr.


    [B]WEB-STRANICE KOJE SU REFERENTNO POVEZANE S OVIM BLOGOM / WEB-STRANICOM:


    NOVO!!! SEKURITIZACIJA INTELEKTUALNE IMOVINE ZA START-UP PODUZETNIŠTVA

    INFO O PROJEKTIMA KOJI (ODAVNO) TREBAJU HRVATSKOM PODUZETNIŠTVU!!

    PROJEKTI DRUŠTVA!

    LINKOVI NA RAZVOJNE AGENCIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ!



VAŽNI LINKOVI:

IVAN OSTOJA- KRONOLOŠKI SAŽETAK ŽIVOTOPISA

  • 1979: Izdavač,tvorac ‘niskotroškovne poslovne konstrukcije’ i producent TOP 10 hit ploče u Njemačkoj (s Kevinom Keeganom,tadašnjim najboljim nogometašem Europe)– ista je postala po parametrizaciji početnih troškova jedna od prethodnica kasnijih internet načina financiranja, proizvodnje,marketinga i distribucije u svjetskoj glazbenoj industriji; 1999/2000. osvojio sam, s ekipom inženjera i autora iz Zagreba, vrhove relevatne mp3 top liste s virtualnim projektom TESLA GIRLS!;

    1989: Bio sam suutemeljitelj nezavisnih medija i novinarstva u (S)RH, pokretač prvog komercijalnog tjednika (ST) koji je osnovan i pokrenut s 2.000,00 (dvije tisuće, odnosno hiljade dinara, što je jezik priličniji današnjoj 'hrvatskoj eliti') tadašnjih dinara,usprkos netočnim glasinama o većem iznosu. ST je trebao biti dijelom medijsko-financijskog mini-koncerna u koji je trebala spadati i komercijalno-investicijska banka ‘InveST plus!Banka’ ;

    1990: Sudionik sam u koncipiranju i prvoj dobi pokretanja jedne od prvih privatnih banaka u RH, s ciljem pripreme i osnivanja zadružne komercijalno investicijske banke InveST! plus Banka s pripadajućim poduzećima za strateške i investicijske djelatnosti;
    1992: Sudjelovao sam u pripremi pokretanja i osnivanja Svjetskog hrvatskog kongresa u Bonnu;

    1992-1997: Izradio sam elaborat i maketu prve hrvatske privatne dnevne novine ‘HRVASTKA EXPRESS!’-trenutačno u izradi prvog elektronskog interaktivnog i tiskovnog izdanja dnevne novine-portala ’HRVATSKA e-XPRESS!; ista je poslužila i koncipiranju ribrika kasnijeg Jutarnjeg lista što je nevidjena pljačka intelektualne imovine od strane Europapress Holdinga, odnosno snjezina suvlasnika Nina Pavića.

    1999: Dobio sam odlične ocjene na testiranju provedenom od pripadnika Svjetske banke;
    2000: Nakon neprihvaćanja Elaborata o potrebi prerastanja HAPU-a u Hrvatsku razvojnu agenciju, na ruševinama HAPU-a pokrenuo sam Hrvatsko društva za razvoj i poduzetništvo čiji sam direktor bio do listopada 2002. Društvo je moralo zamrznuti rad zbog jednostranog prekida financijskog aranžmana izvora kapitala iz Njemačke što je ugrozilo dinamiku pokrenutih projekata ;
    2002: Bio sam suradnik Ministarstva za obrt,malo i srednje poduzetništvo,kao i Saveza Štedno-kreditnih zadruga, u osnivanju Banke malog poduzetništva od svibnja 2002 (koja je bila strateški prioritet Vlade RH do lipnja 2003) ;

    2002-2003: Promicatelj sam potrebe uvodjenja financijskih derivata na tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj i Regiji kao načina trenutačnog uvećanja ukupnih vrijednosti (suradnja HGK,HIBO),što je pak potpuno marginalizirano od nadležnog Ministarstva i dr;

    2003: BIO SAM SUPOKRETAČ I ARANŽER U NAJBOLJOJ VJERI (at best effort) KAPITALIZACIJE PROJEKTA: ’plusBANKA-BANKA ZA INVESTICIJE I PODUZETNIŠTVO d.d.’;
    1996-2003: Sudjelovao sam kao savjetnik u stvaranju boljih svekolikih uvjeta razvoja i rada poduzetništva,te u cjelovitoj priptremi projekata malog i srednjeg poduzetništva – Forum : Economic Development;

    1992-2003: Radi lošeg rada sudova i nepoštivanja razumnih rokova radi postizanja pravičnog rješenja, usprkos činjenici da su tužba i ročište bili javni, oštećen od 1991. god. danas za najmanje 150 milijuna kuna za najmanje obične štete, dokazane izmakle koristi i neimovnih (nematerijalnih) šteta radi isključive krivnje pravosudnog sustava u zadržavanju štete do razine nemogućnosti naplate i druge dokazive nematerijalne štete;ukupna šteta po najminimalnijem pragu u ovom trenutku iznosi izmedju 150 milijuna do milijardu kuna, odvisno o izračunima obračuna kamata . Postupak nakon Državnog odvjetništva (Zahtjev za naknade štete prije istog na Ustavnom sudu), prelazi na Ustavnu sud RH i druga nadležne medjunarodne sudove ukoliko Ustavni sud barem dijelom ne uvaži Zahtjev.

    1998-2003: S grupom stručnjaka (programera) razvio sam platformu internet mikroplaćanja 'MicroPhone' koja bi distribuirala medijske sadržaje online, sa isplativim - klirinškim - načinima plaćanja takvih razmjera (u ovom su trenutku transaktivni troškovi plaćanja putem kartice preskupi).

    Obrazovanje: VSS (Filozofski fakultet (jezici) + Novinarstvo-informatika) uz ekonomske radionice i certifikate sa seminara (HBOR, Advanced Business Studies i dr.). Razvojem e-learning metode planiram upis na magisterij na Studiju poduzetništva u Osijeku (2006-2008 s temom: Nebankarsko financiranje poduzetništva egzotičnim i inovativnim instrumentima-Iskustva i Praktični modeli).

    Drugo: Rodjen u Splitu 1957 / Nikad kažnjavan / Govorim i pišem engleski, pasivno znanje njemačkog i talijanskog jezika / Posjedujem vozačku dozvolu B-kategorije / Poznaje rad na kompjuteru (tekst-tablični programi), i dr.
    Politika: Član HSPa-. Podrška HDZ-u od 1990 do smrti dr. Franje Tudjmana, odnosno otkad je Ivo Sander našom pomoći (Udruga dr. Franjo Tudjman) preuzeo upravljanje strankom pionir potrebe stvaranja Pokreta Hrvata neglasača (od 1996.) s korektivnom i monitoring ulogom na svim političkim i društvenim razinama. Danas taj pokret, kada smognem dio svojih potraživanja,obuhvaća oko 80 posto svih inteligentnih Hrvata, pokrivao oko 65% realnog biračkog tijela i može osvojiti do 12 % glasova na izvorima s minimalnom promidžbom.

    Dodatno:Obzirom na ukupna iskustva i spoznaje, praktički sam sposoban za rad i savjetovanje u područjima:
    - razvoj privatnog sektora, malog i srednjeg poduzetništva,poticanje i podrška novim
    projektima,
    - financiranje malog i srednjeg poduzetništva,te mikrofinanciranje,
    - razvoj poslovnih planova i tržišta,
    - marketing,
    - aranžiranje-kapitalizacija,
    - kontakt s medijima im javnošću, priprema svjesti javnosti o značenju malog
    gospodarstva te odbrana interesa istog,
    - upravljanje projektima i radom ureda,
    - financije projekta (u etapama),
    - nadgledanje razvoja projekta i procjenjivanje prema zadatim parametrima,
    - utjecanje na zakonodavnu reformu sa ciljem stvaranja povoljnijeg okružja za
    financiranje malog i
    srednjeg poduzetništva,
    - projektiranje, formatiranje, uredjivanje medija, kao i obavljanje novinarskih poslova,
    - profesor engleskog jezika, suradnik /voditelj radionica za poduzetništvo,
    i drugo.

    DODATNE INFORMACIJE:

    PROJEKTI OD 1997. GODINE!!!

    DOPISI OD 1996. GODINE NA KOJE NITKO IZ PARAZITSKIH DRŽAVNIH SLUŽBI, REFERENTIĆA IZ BANAKA ITD. NIJE REAGIRAO!!!